ביטחון עצמי דימוי עצמי

ביטחון עצמי 

ביטחון עצמי נמוך – מהן הסיבות המובילות למצב של ביטחון עצמי נמוך? 

ביטחון עצמי נמוך היא תופעה אשר לא מעט אנשים סובלים ממנה, למעשה מדובר בהרבה יותר אנשים ממה שאנשים בדרך כלל מניחים. אנשים רבים אשר יש להם ביטחון עצמי נמוך הגיעו למצב אשר בו הם נמצאים כרגע בגלל אינספור סיבות שונות ומגוונות, כאשר כל אחת ואחת מהסיבות האלה שגרמו למצב של ביטחון עצמי נמוך מאופיינת בצורה אחרת ואותה יש לפתור בדרך ספציפית. הסיבה לכך שחשוב שאתם תהיו מודעים לסיבות השונות אשר עשויות לגרום למצב של ביטחון עצמי נמוך, היא מפני שאם תצליחו לזהות את הסיבה המדויקת אשר בגללה יש לכם ביטחון עצמי נמוך, אתם תוכלו להתחיל לעשות את כל מה שאתם יכולים לעשות על מנת לשפר את המצב של חוסר ביטחון עצמי אשר אליו נקלעתם.
ביטחון עצמי נמוך כתוצאה מפחד מפני ביקורת – אנשים אשר סובלים ממצב של חוסר ביטחון עצמי חושבים יתר על המידה על הדעות של אנשים אחרים לגביהם או לגבי המעשים שלהם, וזה אחד מהדברים אשר גורמים להם להרגיש חסרי ביטחון ולסבול מהלך רוח של ביטחון עצמי נמוך. במקום להתייחס אל דבריהם של אנשים אחרים כאל ביקורת לגיטימית, אנשים חסרי ביטחון מקבלים כל ביקורת – ולו הקטנה ביותר – באופן אישי ותכף ומיד הם מסתגרים בתוך עצמם וחוששים להמשיך לפעול כפי שהם פעלו בעבר או לבטא את הדעות שבגללן הם זכו לקבל את הביקורת שהם כה חוששים מפניה. ומצב של חוסר ביטחון עצמי – או מצב של ביטחון עצמי נמוך – גורמים לאדם לייחס יותר מדי חשיבות לדעות של אנשים אחרים, מה שבאופן בלתי נמנע מאפשר לאנשים אחרים לנצל את המצב שלהם ולתפעל אותם לטובתם האישית. 

ביטחון עצמי נמוך כתוצאה מחוסר אסרטיביות – אנשים אשר אינם יכולים לבטא בצורה ישירה וברורה את הצרכים שלהם בסופו של דבר נעשים ממורמרים וזועמים. מה שכה גרוע בכך, הוא שהרגשות האלה נשארים בפנים, מפני שהאדם לא מעז לבטא בפני אנשים אחרים רגשות אשר נחשבים לרגשות שליליים. וחוסר אסרטיביות גורם לאדם להגיע למצב של חוסר ביטחון עצמי, ספק וגישה פסימית לחיים באופן כללי. כתוצאה מכך נוצר מעין מעגל קסמים אשר בו האדם אשר סובל ממצב של ביטחון עצמי נמוך אינו מסוגל לבטא את הדעות והרצונות שלו, וכך הוא מסתגר אפילו יותר מפני אנשים אחרים וממשיך להיות מבודד ועל ידי כך הוא מוסיף לעצמו סיבות לסבול ממצב של ביטחון עצמי נמוך.
ביטחון עצמי נמוך כתוצאה מהורות לקויה – אנשים רבים אשר סובלים ממצב של חוסר ביטחון עצמי תולים את המצב שלהם בהורים שלהם ובתקופת הילדות שלהם – בעיקר תקופת הילדות המוקדמת. חשוב לציין כי אף פעם אין זה מועיל לתלות את האשמה בגורמים חיצוניים – אפילו אם מדובר בגורמים רבה השפעה כמו הורים – מפני שתליית האשמה באנשים אחרים – או במצבים מסוימים – גוזלת מהאדם את האחריות על עצמו ולמעשה מותירה אותו חסר אונים ובתחושה שהוא קורבן לנסיבות. יחד עם זאת, יש להכיר במציאות העגומה שבה אנו חיים, מציאות שבה הורים רבים דורשים מהילדים שלהם דרישות שבלתי אפשרי שהילדים שלהם יצליחו למלא לשביעות רצונם של ההורים. בנוסף על כך, יש כיום יש הורים אשר פשוט אינם יודעים כיצד להתנהג עם הילדים שלהם או כיצד לתקשר עמם ברמה המינימאלית הדרושה – דבר אשר ללא כל צל של ספק תורם לכך שיהיה להם ביטחון עצמי נמוך. ילדים אשר אינם זוכים לקבל את מנת האהבה המינימאלית אשר מגיעה להם פשוט מעצם העובדה שהם נולדו באופן וודאי יפתחו ביטחון עצמי נמוך – או חוסר ביטחון עצמי – וכתוצאה מכך הם עשויים אף לסבול בהמשך החיים שלהם מדיכאונות, פוביות וחרדות מסוגים שונים. 

ביטחון עצמי נמוך כתוצאה ממראה חיצוני "שונה" – מראה חיצוני שונה או לא מקובל על פי הסטנדרטים שאנשים קובעים לעצמם, או יותר נכון לומר שאמצעי התקשורת קובעים עבור האנשים, הוא דבר אשר לעתים קרובות גורם לאנשים להתייחס אל אנשים שונים מהם בצורה אשר – בלשון המעטה – לא בדיוק גורמת להם להרגיש טוב עם עצמם. למשל, אנשים אשר סובלים ממשקל עודף לעתים קרובות זוכים ליחס של זלזול ובוז מצד אנשים אחרים במוסדות הלימוד בהם הם לומדים, במקומות העבודה שלהם, בקרב חברים ובני משפחה ואפילו סתם ככה ברחוב. בעקבות כל העלבונות והבוז שהם סופגים בדרך קבע, אנשים אלה מתחילים לפתח דימוי עצמי שלילי וכתוצאה מכך הם מפתחים ביטחון עצמי נמוך. 

ביטחון עצמי נמוך – מהם התסמינים של ביטחון עצמי נמוך?
• שאיפה מוגזמת לשלמות – אנשים אשר סובלים ממצב של ביטחון עצמי נמוך בדרך כלל מרגישים כי תמיד הכול צריך להיות בדיוק כמו שצריך, שהכול תמיד צריך להיות "מושלם". אין אנו טוענים כי לא צריך לשאוף להיות הטובים ביותר או לשאוף לשלמות, יחד עם זאת חשוב מאוד לדעת להבחין בין שאיפה לשלמות לבין רדיפה אובססיבית אחר מושג חמקמק של שלמות אותו לעולם לא ניתן להשיג. מפני שבמציאות קשה מאוד להשיג שלמות – במיוחד אם רוצים לעשות זאת בכל אחד ואחד מתחומי החיים – בסופו של דבר האדם מתאכזב ואט אט הוא מפתח הלך רוח של ביטחון עצמי נמוך. הבעיה ממשיכה כאשר בעקבות זאת שהוא סובל ממצב של ביטחון עצמי נמוך, הוא אינו מסתפק בפעולה של שיפור ביטחון עצמי ותו לא, הוא מעוניין להיות מושלם תכף ומיד – דבר שהינו בלתי אפשרי, ולא רק מפני שהמושג מושלם הוא כל כך חמקמק, אלא פשוט מפני שתהליך של שיפור ביטחון עצמי הוא דבר אשר דורש עבודה וזמן.
• אי יכולת לקבל מחמאות – אנשים אשר סובלים ממצב של ביטחון עצמי נמוך אינם מסוגלים לקבל מחמאות מאנשים אחרים, ואין זה משנה כל עיקר בין אם מדובר בחברים הטובים ביותר שלהם, בבני משפחה קרובים או באנשים שהם כלל אינם מכירים. אנשים אשר סובלים ממצב של ביטחון עצמי נמוך לכודים במעין מעגל קסמים אשר בו הם חסרי ביטחון עצמי ולכן הם לא מאמינים כי המחמאות שהם מקבלים מאנשים אחרים הן מחמאות אותנטיות, מה שגורם להם לדחות את המחמאות האלה ולבטל אותן. בדרך זו, מחמאות אשר אמורות לבטל מצב של ביטחון עצמי נמוך אצל האדם למעשה נדחות ובחלק מהמקרים אפילו הופכות את המצב של ביטחון עצמי נמוך ליותר גרוע, מפני שהאדם מתחיל לנסות לחפש אחר הסברים וטיעונים לכך שהאדם נותן לו מחמאות כוזבות (אולי מדובר בניסיון למניפולציה?) ובדרך כלל אנשים בהלך רוח של ביטחון עצמי נמוך גם יעליבו את עצמם על מנת לסתור כל מחמאה שהם מקבלים מהסביבה, וזאת כדי "להוכיח" לעצמם את האמונה שלהם, לפי הם אנשים בעלי ביטחון עצמי נמוך.
• פסימיות ו או ביקורתיות יתר – אנשים אשר סובלים ממצב של ביטחון עצמי נמוך מרגישים כי יש להם צורך להגן על הרגשות שלהם, ועל מנת לעשות זאת הם ינקטו במספר דרכים שונות. בין היתר, הם מפגינים נטייה לפרוק את המטענים הרגשיים השליליים שלהם על אנשים אחרים, תוך כדי הפגנת ביקורתיות מופרזת – בייחוד כלפי האנשים הקרובים אליהם ביותר. בנוסף על כך, אנשים בהלך רוח של ביטחון עצמי נמוך בדרך כלל הינם פחות אופטימיים – ולעתים קרובות פסימיים בצורה מוגזמת – ולעיתם קרובות הם פשוט אינם מסוגלים לראות את חצי הכוס המלאה. 

ביטחון עצמי נמוך – איך לשפר את הביטחון העצמי? 

אנשים רבים שואלים את עצמם איך לשפר את הביטחון העצמי? שיפור ביטחון עצמי הוא נושא אשר צובר יותר ויותר פופולאריות בשנים האחרונות, מפני שיותר ויותר אנשים מתחילים לזהות כי הם נקלעו למצב של ביטחון עצמי נמוך. שיפור ביטחון עצמי יכול להיעשות בקשת רחבה ומגוונת של דרכים ושיטות שונות, כאשר כל אחת ואחת משיטות אלה מתרכזת בהיבט אחר של ביטחון עצמי נמוך. למשל, יש טכניקה פיזית של שיפור ביטחון עצמי, באמצעות שינוי תנוחת הגוף, ולעומתה יש גם טכניקה מנטאלית של שיפור ביטחון עצמי, באמצעות שינוי דפוסי מחשבה שליליים ויצירת דפוסי מחשבה אשר בסופו של דברים מביאים למצב של שיפור ביטחון עצמי. להלן מספרים טכניקות של שיפור ביטחון עצמי:
1. שיפור ביטחון עצמי על ידי שינוי הדימוי העצמי – דימוי עצמי מורכב, בין היתר, מתמונה מנטאלית בה האדם מציג את עצמו כפי שהוא חושב שהוא נראה בעיני אחרים. דימוי עצמי הוא דבר אשר משפיע במידה בלתי מבוטלת על מידת הביטחון העצמי של האדם, לכן חשוב לזכור כי מפני שמדובר בתמונה מנטאלית, אפשר תכף ומיד לשנות אותה ולהפוך את הדימוי העצמי לדימוי חיובי ויעיל יותר. בתור התחלה, אתם יכולים פשוט לחשוב על הדימוי שלכם ולהתחיל לשחק עם התמונה אשר עולה בתודעה שלכם. תחילה תסקרו אותה היטב ולאחר מכן תתחילו לשנות אותה בהתאם לאופן שבו הייתם רוצים להיות: אולי אתם יכולים להוסיף לעצמכם חיוך רחב, לשוות לעצמכם מראה קורן מאושר, לשנות את תנוחת הגוף שלכם וכיוצא באלה. 

2. נשימה והירגעות – בכל פעם שאתם מרגישים כי אתם נקלעים למצב של ביטחון עצמי נמוך, ראשית כל תמצאו לעצמכם פינה שקטה משלכם ופשוט תשבו – או תשכבו – ברוגע ותנשמו מספר נשימות עמוקות למשך חמש דקות בערך. מדובר בטכניקה פשוטה ביותר, אולם אם אתם רוצים שיפור ביטחון עצמי זו טכניקה מצוינת בתור התחלה. 

3. פעילות גופנית – פעילות גופנית בדרך קבע עשויה לחולל נפלאות עבור אנשים אשר סובלים ממצב של ביטחון עצמי נמוך. ייתכן שתחילה הקשר בין חוסר בפעילות גופנית למצב של ביטחון עצמי נמוך אינו ברור, אולם אנשים אשר עושים פעילות גופנית על בסיס קבוע מעודדים את הגוף שלהם להפיק כימיקלים שונים – כדוגמת אנדורפינים – אשר גורמים להם להרגשה טובה יותר. הרגשה טובה יותר כמעט תמיד תגרום לאדם באופן אוטומאטי למצב של שיפור ביטחון עצמי ולהסתכלות חיובית יותר על העולם – בייחוד אם עורכים השוואה לעומת אדם אשר מבלה את כל זמנו בישיבה על הספה, צפייה בטלוויזיה, אכילת מזון לא בריא והתלוננות על מצבו העגום מבלי לעשות ולו דבר בנדון. 

4. לזייף עד שזה מצליח – יש אנשים אשר סולדים מגישה זו, לפיה אם מתקשים ליצור את ההרגשה שרוצים צריך לכל הפחות לנסות לזייף אותה עד שמצליחים ליצור את ההרגשה המבוקשת. למעשה, נערכו לא מעט ניסויים בנושא – כמו הניסוי המפורסם בו אנשים שזייפו חיוך צחקו יותר מבדיחות – וניסויים אלה מחזקים את הטענה שעם הזיוף מגיעה האותנטיות. אפשר לא להסתכל על זה כעל זיוף, אלא יותר כעל גילום זמני של תפקיד שברצונכם לגלם בהמשך החיים שלכם. כרגע אתם נבחנים לתפקיד של אדם בעל ביטחון עצמי, ועליכם לגלם את התפקיד על הצד הטוב ביותר. תראו מה קורה כאשר אתם משתמשים בטכניקה זו של שיפור ביטחון עצמי, אתם עשויים להיות מופתעים מאוד.
Share to Facebook Facebook Share to WhatsApp WhatsApp Share to LinkedIn LinkedIn Share to Google+ Google+