Facebook Pixel

דימוי עצמי בדרך לקריירה משגשגת

כולנו רוצים להצליח במשלח ידינו. אבל מה קורה, כאשר אנו עצמנו עומדים בדרכנו אל ההצלחה?

משמעותו של דימוי עצמי
דימוי עצמי הוא האופן, בו אנו רואים את עצמנו. בדרך כלל, ללא קשר לאיך שהסביבה רואה אותנו. אחת הדוגמאות הנפוצות לכך היא מקרים של הפרעות אכילה, בהן אנו רואים צעירים רזים עד מאוד, בעוד הם רק רוצים להוסיף ולרדת במשקל. הדוגמה הזו קשורה לדימוי הגוף, אך מקרים רבים קשורים גם לתכונות אישיות, מעמד חברתי ועוד.



המקור

הדרך לבניית הדימוי העצמי שלנו מתחילה כבר משחר ילדותנו. כבר בעודנו קטנטנים, אנו שומעים את המבוגרים סביבנו מביעים את דעותיהם עלינו: "איזו ילדה יפה!" "הוא כל כך מצחיק!" "מדהים איך שהוא לא יודע לשיר..." וכך הלאה. הזיכרונות האלו הם הזיכרונות, אשר ישפיעו על הדימוי העצמי שלנו לאורך כל חיינו לטוב ולרע.

דבר והיפוכו
פעמים רבות אנו שומעים על מקרים, בהם אנשים מספרים, שבילדותם נהגו להוריד את ביטחונם העצמי. דבר שהוביל לכך, שהם הרגישו שעליהם להוכיח אחרת, לעבוד קשה, ולהצליח בכל דבר, בו לא האמינו בהם בילדותם. לעומת זאת, אנשים אחרים יעידו, שלכל אורך חייהם קיבלו מחמאות וחיזוקים, אשר גרמו להם לתחושת לחץ מפני הצורך לעמוד בציפיות.

להתקדם אל ההווה
אם אמרנו, שדימוי עצמי נבנה בעיקרו מילדותנו, הרי שבמהלך החיים אנו משתנים ומתבגרים ותכונות רבות, בין אם הן פנימיות או חיצוניות, משתנות עם חלוף הזמן. זוהי הסיבה העיקרית לכך, שלעתים קרובות נוצר נתק בין המציאות לבין הדרך, בה האדם רואה את עצמו – כאשר ישנו קושי לראות את המצב הקיים וישנו קיבעון על הדימוי מהעבר.

שפת גוף
דימוי עצמי הינו תחושה פנימית, אך שפת הגוף שלנו משדרת אל העולם ללא הרף את מחשבותינו ותחושותינו. אנשים בעלי רגישות סביבתית גבוהה יצליחו לראות אל תוך נבכי נפשם של העומדים מולם, גם אם לא יוכלו להבין במדויק את שרואות עיניהם. לדוגמה, אדם יכול לשדר ביטחון רב מול הסובבים אותו, אך השפלת מבט, צחוק נבוך וכדומה יהיו אלו, שיסגירו את חוסר הביטחון שלו בסיטואציה המסוימת.

דימוי עצמי בריאיון עבודה
דמיינו לעצמכם, שאתם מראיינים שני אנשים לאותה המשרה. קורות החיים שלהם שווים מבחינת היתרונות והחסרונות. אחד המרואיינים נכנס אל הריאיון עם ראש מורם, חיוך וקשר עין לכל אורך הריאיון. מיד אחריו נכנס המרואיין השני עם מבט מושפל, בקושי יוצר קשר עין ולא מוסיף מילה על הנחוץ. את מי תעדיפו להעסיק?
אם עניתם כמו רוב המראיינים, אתם יכולים להבין את החשיבות של הדימוי העצמי כאשר ברצונכם להתקבל למשרת חלומותיכם.

קידום
התקבלתם למקום העבודה הרצוי לכם ואתם נמצאים בו כבר תקופה די ארוכה. עכשיו אתם מעוניינים להתקדם ואולי אף לקבל העלאה בשכר והטבות נוספות. אדם בעל דימוי עצמי גבוה, אולי יהסס מעט, אבל יפנה אל המנהלים שלו ויבקש. אולי אף יבקש יותר ממה שהוא מצפה, על מנת שיוכל, בעזרת משא ומתן, לקבל את מה שהוא באמת ציפה לו. לעומת זאת, אדם בעל דימוי עצמי נמוך, לא ירגיש מספיק בטוח בשביל לבקש ולכן רוב הסיכויים, שהוא יישאר באותה המשרה ועם אותם התנאים, בעודו צופה בחבריו לעבודה פורחים ומגשימים את עצמם.

שיפור הדימוי העצמי
אם אתם חשים, שהדימוי העצמי שלכם איננו כפי שהייתם רוצים, אין לכם סיבה להתייאש! באפשרותכם לטפל במצב בדרכים שונות כדוגמת שיטת אימון התת מודע. כך ניתן להגיע אל שורש הבעיה ולטפל בה בהתאם.