חוסר ביטחון עצמי – מהם התסמינים

חוסר ביטחון עצמי – מהם התסמינים? 

חוסר ביטחון עצמי הוא דבר אשר נפוץ הרבה יותר ממה שאנשים חושבים. אמנם נראה כי רוב האנשים מפגינים מידה סבירה של ביטחון עצמי, במקרים מסוימים זה עשוי להיות בסך הכול מקרה של חוסר ביטחון עצמי אשר אותו הם מנסים להסתיר באמצעות התנהגות חיצונית הכוללת ביטויים של ביטחון עצמי. 

להלן רשימה – חלקית ביותר – של מספר מהתסמינים של חוסר ביטחון עצמי:
• ביקורתיות מופרזת – לעתים קרובות זה עצמי עשוי להתבטא באמצעות חוש ביקורתי מופרז, בין אם מדובר בביקורת עצמית ובין אם מדובר בביקורת כלפי אנשים אחרים.
• חוש ביקורתי מפותח יתר על המידה – אנשים רבים אשר סובלים ממצב זה מפתחים לאורך השנים חוש ביקורתי אשר עוזר להם להתמודד עם הסביבה שלהם, ולמעשה מסייע להם להגן על עצמם מפני מה שהם מדמים לעצמם כסכנות אפשריות. חוש ביקורתי מפותח עוזר להם בכך שבדרך זו הם נמנעים מקשרים עם אנשים חדשים, ועל ידי כך מצדיקים את המצב שאליו הם נקלעו.
• בושה – אנשים בעלי ביטחון עצמי נמוך נוטים להרגיש בושה לעתים קרובות, וזה יכול לקרות מפני שהם לא נראים כמו אנשים אחרים או לא מתנהגים כמו אנשים אחרים – או כפי שאנשים אחרים מצפים מהם להיראות או להתנהג. אנשים אלה מפגינים גם מידה ניכרת של ביישנות, וזה מתבטא בכך שהם עושים את כל אשר ביכולתם על מנת להימנע מיצירת קשרים חברתיים – אפילו אם בסתר לבם זה מה שלמעשה הם רוצים.
ביטחון עצמי – מה זה בעצם? 

ביטחון העצמי מורכב ממספר גורמים שונים, כאשר כל אחד ואחד מגורמים אלה מביא את המאפיינים הייחודיים שלו על מנת ליצור את המושג המבוקש על ידי אנשים רבים אשר נקרא ביטחון עצמי. לפי אחת מבין ההגדרות הרבות השונות אשר לאורך השנים ניתנו למושג זה, ביטחון עצמי הוא ידע – וודאי ואשר אינו משתמע לשתי פנים – של האדם לגבי היכולת שלו לעשות דבר מה. בנוסף על כך, ביטחון עצמי הוא אותו ידע לגבי היכולת בשילוב עם היכולת לעשות זאת בצורה טובה באופן יוצא מגדר הרגיל. יחד עם זאת, אין פירוש הדבר כי ביטחון מורכב מגאווה עצמית מופרזת או אמונה עיוורת של האדם ביכולות שלו, ללא כל קשר לתנאים אשר קיימים במציאות.
נהפוך הוא, ביטחון עצמי מהסוג החיובי והרצוי מכיל בתוכו גם ידיעה של האדם את החולשות ונקודות התרופה שלו, על מנת לקחת בחשבון את כל האפשרויות ואת כל התרחישים אשר עשויים לקרות – זאת אומרת, הוא מורכב מידיעה מלאה של האדם את הנקודות החזקות שלו, גם כמו את הנקודות החלשות שלו. ביטחון עצמי מורכב מאמונה איתנה של האדם בעצמו וביכולות שלו ומגישה מנטאלית חיובית לגבי הסיטואציות אשר בפניהן הוא ניצב בחיי היום יום שלו. ביטחון עצמי מסוג זה מאפשר לאדם לעשות שימוש נבון ומושכל בכל המשאבים – מנטאליים ופיזיים גם יחד – אשר עומדים לרשותו כאדם, ועל ידי כך מתאפשר לו להסתגל לכל מצב ולכל תרחיש אשר עשויים להתעורר. אנשים אשר מפגינים דרגה בריאה – כלומר, בלתי מופרזת – של ביטחון מחזיקים בידע לפיו יש להם את כל מה שדרוש על מנת להתמודד עם מצבים בעייתיים – או בניסוח מוצלח יותר, מצבים מאתגרים – ואין הם חוששים כל עיקר מפני האפשרות שהם עשויים להיכשל בניסיון שלהם, מפני שהם יודעים כי תמיד קיימת גם האפשרות הזאת. 

שדרוג של ביטחון עצמי באמצעות הדמיון
כולם משתמשים בדמיון שלהם על בסיס יום יומי, וקרוב לוודאי שהרבה יותר ממה שהם חושבים, לכן חשוב לדעת לעשות שימוש נבון ומושכל בכלי החזק הזה. אנשים אשר יש להם ביטחון עצמי גבוה ואנשים אשר יש להם ביטחון עצמי נמוך עושים שניהם שימוש בכוחות הדמיון שלהם בדרך קבע, השאלה שצריך לשאול היא מה אדם בעל ביטחון עצמי גבוה עושה בתוך הראש שלו אשר אדם בעל ביטחון עצמי נמוך אינו עושה? ובכן, אחד מההבדלים הבולטים ביותר אשר מפרידים בין אנשים בעלי ביטחון עצמי גבוה לאנשים בעלי ביטחון עצמי נמוך – וכרגע מדובר על הפרדה מנטאלית בלבד – הוא שאנשים אשר נהנים בחיים שלהם מרמה גבוהה של ביטחון עצמי עושים שימוש חיובי בכוחות הדמיון שלהם.
למשל, הבה נבחן לרגע מה בדרך כלל קורה בתוך התודעה של אדם בעל ביטחון עצמי גבוה ושל אדם בעל ביטחון עצמי נמוך זמן קצר לפני שעליהם לצאת אל אירוע חברתי כלשהו אשר אליו הם הוזמנו. יש לציין כי בדוגמא זו אין מדובר באנשים אשר עשו שימוש בכוחות הדמיון שלהם מתוך מודעות או כוונה, אלא באנשים אשר בדרך כזו או אחרת התנאים של החיים שלהם הובילו אותם לעשות בדמיון שלהם שימוש בדרך כזו אשר תרמה לרמה גבוהה של ביטחון עצמי או לרמה נמוכה של ביטחון עצמי. אז במקרה המדובר, בו שני אנשים אשר פחות או יותר הינם שווים בכל תחום אחר מלבד התחום של ביטחון עצמי מוזמנים לאירוע חברתי כלשהו, כל אחד מאנשים אלה עושה בתוך ראשו מעין חזרה גנרלית מנטאלית לגבי האירוע אשר בו הוא עתיד להשתתף. עד כאן הכול טוב ויפה, מפני ששניהם עושים בדיוק את אותו הדבר לגבי אותו האירוע שבו הם ישתתפו. אך ההבדל נעוץ במסגרת הכללית שהם בוחרים לשים סביב אותו אירוע, מסגרת אשר קובעת במידה רבה את האופי ואת האיכות של החזרה הגנרלית המנטאלית אשר הם בוחרים לערוך על גבי במת המחזה של התודעה שלהם.
קרוב לוודאי שאדם בעל רמה גבוהה של ביטחון עצמי ישתמש בכוחות הדמיון שלו על מנת לראות את עצמו נכנס לתוך המקום שבו נערך האירוע החברתי כאשר הוא קורן מרוב ביטחון עצמי, מברך אנשים לשלום, משוחח עם מכרים וותיקים, מכיר אנשים חדשים, יוצר קשרים ונהנה באופן כללי מהאירוע החברתי ומהאנשים אשר נמצאים בו יחד איתו. בניגוד גמור לכך, קרוב לוודאי שאדם בעל רמה נמוכה של ביטחון עצמי מקרין בתוך מסך הקולנוע של התודעה שלו סרטים אחרים לגמרי – אולי הוא מדמיין שהוא מגיע לאירוע ללא שמץ של ביטחון עצמי, הוא נכנס לתוך המקום אשר בו נערך האירוע החברתי ואף אחד אפילו לא שם לב לקיומו, הוא מנסה לתקשר עם אנשים אך ללא הצלחה. בנוסף על כך, ייתכן שהוא מדמיין כי בגלל שהוא לא הצליח ליצור קשרים חברתיים עם האנשים באירוע הוא מתחיל להשתעמם ולהתייאש וכתוצאה מכך הוא מחליט לפרוש משם עוד בטרם האירוע הספיק לצבור תאוצה.
יש לציין כי על אף שמדובר על שימוש בדמיון – דבר אשר בעבר אנשים נהגו לזלזל בו – יש לדעת כיצד להשתמש בכוחות הדמיון בצורה מסודרת ומאורגנת, מפני ששימוש לא נכון בכוחות הדמיון עשוי להוביל בדיוק לתוצאות מהם רוצים להימנע. מסיבה זו אנחנו רוצים להביא בפניכם מספר הוראות לגבי האופן שבו מומלץ להשתמש בכוחות הדמיון שלכם על מנת לרמה של ביטחון עצמי אשר תספק אתכם. 

1. ראשית כל, הגדירו בצורה מדויקת – וחיובית – את המטרה שאתם רוצים להשיג. למשל – "אני רוצה להגיע לאירוע עם חיוך על הפנים שלי, לברך אנשים לשלום, לשוחח עם אנשים שאני מכיר, ליזום שיחות עם אנשים שאינני מכיר וליצור קשרים חדשים". בדרך זו אתם נותנים למוח שלכם את ההוראות המדויקות אשר לפיהן אתם רוצים שהוא יפעל. בדרך כלל רוב האנשים חושבים על הדברים אשר מהם הם רוצים להימנע, אולם מפני שהתודעה אינה יכולה לעבד פקודות שליליות (אל תחשבו על פיל ורוד), התמקדות בדברים מהם רוצים להימנע למעשה רק מגבירה את הסיכויים שאלה הדברים אשר בסופו של דבר יקרו. מסיבה זו חשוב להישאר ממוקדים במטרה ולוודא כי אתם מגדירים אותה בצורה חיובית, למשל – במקום להשתמש בניסוח כמו "אני לא רוצה להגיע למצב שבו אני נשאר לבדי באירוע החברתי", אתם יכולים להשתמש בניסוח כמו "אני רוצה להגיע לאירוע החברתי, ליהנות ולהכיר אנשים חדשים".
2. השתמשו בכוחות הדמיון שלכם לחיזוק של ביטחון עצמי לפחות פעמיים ביום – רצוי דבר ראשון על הבוקר ודבר אחרון לפני השינה – ובכל אחת מפעמים אלה הקדישו לכך עשר דקות לערך. תוך כדי שאתם מקפידים על תרגול מדי יום, מומלץ מאוד כי תזכרו שבדיוק כפי שאימצתם את ההרגלים שלכם כתוצאה מתרגול חוזר במשך שנים – אם כי בצורה לא מודעת – עתה אתם מתרגלים דימויים של ביטחון עצמי גבוה בצורה מודעת, לכן אתם צריכים לשמור על עקביות ועל אמונה, מתוך הידיעה כי לא יעבור זמן רב עד שהזרעים אשר שתלתם בתוך התודעה שלכם יצמחו וילבלבו לפרחים של ביטחון עצמי אשר יספק אתכם ויסייע לכם לחיות את החיים שתמיד רציתם לעצמכם.
3. על מנת להשתמש ביעילות המרבית בטכניקות של הדמיון, ראשית כל יש להביא את הגוף למצב של רגיעה. ניתן לעשות זאת באמצעות נשימת נשימות עמוקות במשך מספר דקות, ואפשר אפילו להשתמש בדמיון גם בשלב הזה ולדמיין כי אור לבן וטהור ממלא את כל איברי גופכם ומרגיע כל אחד ואחד מהם. לאחר שהגוף שלכם יהיה רגוע, באופן טבעי התודעה שלכם תהיה שלווה ורגועה יותר, וכך תהיה ערוכה עבורכם הקרקע לביצוע תרגילי דמיון לשיפור של ביטחון עצמי.
4. על מנת להעצים את החוויה של שימוש בכוחות הדמיון כדי לבנות ביטחון שימושי יותר, מומלץ בחום כי תשמשו בכל החושים שלכם – לא רק בחוש הראייה. כאשר אתם מדמיינים את עצמכם בסיטואציה עתידית בה אתם מעוניינים להרגיש כי יש לכם יותר ביטחון, בנוסף על כך שתדמיינו כיצד אתם נראים באותה סיטואציה, תדמיינו גם מה תשמעו באותה סיטואציה – מה אתם תגידו? מה אנשים אחרים יגידו עליכם? אילו צלילים תשמעו ברקע? בנוסף, תדמיינו כיצד תרגישו באותה סיטואציה, כאשר תחוו ביטחון עצמי כפי שאתם רוצים להשיג? תאתרו את ההרגשה של ביטחון בגוף שלכם ותעצימו אותה פי מספר מונים, כך שהיא תפשוט ברחבי כל הגוף שלכם עד שכל תא ותא בגוף שלכם יהיה מוצף בכמות ניכרת של ביטחון. חושים אלה הם החושים העיקריים אשר משמשים בתרגילי דמיון להעצמת ביטחון, אולם אם אתם מצליחים אפשר גם להוסיף את חוש הריח וחוש הטעם, על מנת להעצים את החוויה אפילו יותר.



מספר ציטוטים מעוררי השראה לגבי ביטחון עצמי
"אין דבר אשר בונה ביטחון עצמי והערכה עצמית יותר מאשר הישגים" – תומאס קרלייל
"אחד מהמפתחות החשובים ביותר להצלחה הוא ביטחון עצמי. ואחד מהמפתחות החשובים ביותר לרכישת ביטחון עצמי הוא הכנה" – ארתור אש
"אם לאדם אין ביטחון עצמי, הוא מביס את עצמו פעמיים במרוץ של החיים. עם ביטחון עמי, האדם מנצח עוד לפני שהוא מתחיל" – מארקוס גארביי
"ביטחון עצמי מורכב מזיכרונות של הצלחה" – אנונימי
"ביטחון עצמי הוא אחד מתנאי היסוד הראשונים להישגים כבירים" – סמואל ג"ונסון
"אדם בעל יכולת ובעל ביטחון עצמי איננו מסוגל לקנא בדבר. קנאה הינה – ללא יוצא מן הכלל – תסמין של חוסר ביטחון נוירוטי" – רוברט היינליין
"ביטחון עצמי מורכב מהידיעה כי יש לנו את היכולת לעשות מעשה טוב ולהחליט בנחישות לא לוותר על כך" – הוד קדושתו הדלאי למה
Share to Facebook Facebook Share to WhatsApp WhatsApp Share to LinkedIn LinkedIn Share to Google+ Google+