Facebook Pixel

למה בחרת להתחפש

ההתחפשות ואומנות ההסוואה מוכרות לכולנו מעולם החי. הטבע, שכישוריו המופלאים ניכרים בכל מקום, עיצב לבעלי החיים חליפות יפיפיות המשתלבות היטב בסביבת מחייתם. מעבר לתלבושות אלה פיתחו בעלי חיים רבים טכניקות התחזות נוספות אשר שיפרו את סיכוייהם להמשיך ולהתקיים. חלקם מאדירים את נפחם בכדי להרתיע טורף ולעומתם יש את אלה הבוחרים להצניע את גודל גופם ולחשוף ממנו רק חלק המסייע בהטעיית ולכידת הטרף. יש המשנים את צבעם ויש אלה שבהתאם לצרכים, מחליפים את טון קולם. כל זאת כידוע, על מנת לשרוד.

גם אנחנו בני האדם, עוד בשלבים מוקדמים בחיינו למדנו לעטות על פנינו "מסיכות הישרדות מטפוריות" וזאת בעיקר בכדי להימנע מדחייה או כאב.
המסכה שאנו בוחרים ללבוש מעת לעת מסתירה את האני ה"לא מושלם" שלנו. היא מציגה אותנו כפי שהיינו רוצים להיתפס בעיני האחרים ומתבססת בעיקר על הדימוי האידיאלי בו אנו רוצים להחזיק.

חברה טובה שלי המחזיקה במשרת מנכ"ל יוקרתית, אינה מסוגלת ליהנות משיחת טלפון של סוף יום בטרם פשטה מעליה את בגדי העבודה, "תני לי להוריד את התחפושת", היא אומרת "ואז אתקשר אלייך ונדבר בכיף".
לקוח שלי סיפר כי בפעמים רבות שהוא יוצא עם אחרים לבילוי, הוא זה שמשלם את החשבון הכללי. הוא לא תמיד יכול להרשות זאת לעצמו אך לדבריו, כשהוא מזמין את האחרים לבילוי על חשבונו, תחושתו היא, שהם תופסים אותו כמצליחן.
לקוח אחר שלי, בעת תרגיל בדמיון מודרך שערכנו בקליניקה, הסיר את מסכת איש ההי-טק שמכסה את פניו מזה שנים רבות והופתע לגלות שתחתיה מסתתרת כמיהה אמיתית ומודחקת לעיסוק מסוג שונה לחלוטין מזה שהוא עובד בו כיום למחייתו.

המסכות שאנו עוטים על פנינו עשויות לעיתים לסייע לנו להגיע להצלחות במישורים שונים בחיינו והן מקנות לנו הגנה זמנית מפני הסביבה ומפני עצמנו. שימוש ממושך בהן בד"כ מעיד על פחד עמוק מפני התמודדות עם האני האמיתי שלנו ועם רצונותינו הכנים והוא עלול למלא את חיינו בתחושה מתמדת של הישרדות ועשיית הדברים ה"נחוצים" בלבד.

במסגרת סדנת כתיבה יוצרת שאני לוקחת בה חלק, קיבלנו חברי לקבוצה ואני משימה מעניינת שנראית לכאורה פשוטה. להביט בעצמנו במראה ולתאר בכתב את מה שרואות עינינו... אני מזמינה גם אתכם לערוך תרגיל דומה, להביט על בבואתכם המשתקפת במראה, להתחיל בתיאורים חיצוניים ופשטניים ולעבור להתבוננות עמוקה אל תוך עיניכם בניסיון לזהות ולהסיר לרגע את המסכה האופיינית לכם. כן, העזו להביט במה שנגלה שם מתחתיה, האם זהו אדם מפרגן וחיובי או שמא אחד שיפוטי, נרגן ומאוכזב...המשיכו לצלול אל תוך עיניכם שהרי הן ראי הנפש, הקשיבו לקול הפנימי העולה בכם וחזקו את עצמכם במילות עידוד והערכה.

כמו כל שינוי, גם תהליך הסרת המסכה דורש פתיחות וסבלנות. זהו תהליך מרתק המאפשר חקירה שמובילה לקבלה עצמית וחיים כנים ומספקים.
בואו נלבש את התחפושות והמסכות במסיבות וקרנבלים בלבד ובשאר הימים נלמד לקבל את עצמנו האמיתיים באהבה וההערכה להן אנו ראויים.

שיהיה לכולנו חג שמח ומבדח,
גרציה אמיתי CH.t
מומחית בדמיון מודרך, סוגסטיות ו-NLP
מאמנת לשינוי קוגניטיבי והשגת יעדים בכוח המוח