שאלון להערכת דימוי עצמי

דימוי עצמי – שאלון להערכת דימוי עצמי 

בהמשך מאמר זה מובא שאלון להערכת דימוי עצמי, אשר מטרתו היא לאפשר לכם להעריך , פחות או יותר,  איזה סוג של דימוי עצמי אתם נושאים עמכם בתודעה שלכם. האם אתם נהנים מרמה גבוהה של דימוי עצמי, עד כדי כך שאתם לא יכולים להפסיק להסתכל על הפנים ועל הגוף שלכם בכל פעם שאתם חולפים בקרבת מראה? האם יש לך דימוי עצמי מאוזן ובריא? האם יש לכם דימוי עצמי אשר מספק אתכם בשלב הנוכחי של חייכם אבל אשר תהיו מעוניינים לשפר בהמשך הדרך? האם יש לכם דימוי עצמי שלילי  אשר ידרוש מכם לא מעט עבודה על מנת שתוכלו להגיע למצב שבו יש לכם דימוי עצמי חיובי ובריא? 

אין זה משנה איזה מן הסוגים השונים של דימוי עצמי אתם נושאים בתודעה שלכם ברגע הנתון הזה בזמן, חשוב כי תמיד תהיו מודעים לכך שתופעה מנטאלית כמו דימוי עצמי היא דבר אשר תמיד ניתן לערוך בו שינויים, שיפוצים, תיקונים ואפילו לבנות מאפס דימוי עצמי חדש אשר יתאים למצבים חדשים שונים בחיים שלכם. דימוי עצמי הוא דבר הפכפך ביותר, אשר ביום אחד יכול להשתנות ממצב של דימוי עצמי חיובי למצב של דימוי עצמי שלילי, או להפך. מפני שמצבים שונים בחיים משפיעים על הרמה של דימוי עצמי, חשוב מאוד להיות ערים לכך ולזכור כי תמיד יש לכם את האפשרות לקחת דימוי עצמי נתון ולהפוך אותו לדימוי עצמי משובח ויעיל יותר, אשר ישרת אתכם נאמנה במהלך החיים שלכם. 

ועכשיו, לשאלות שיעזרו לכם ליצור תמונה מסוימת לגבי הסוג של דימוי עצמי שיש לכם כרגע, וכך תוכלו להעריך את המצב שלכם ולבחון האם יש לכם דימוי עצמי שלילי, דימוי עצמי ממוצע, דימוי עצמי חיובי והאם אתם זקוקים לשדרוג של דימוי עצמי.
 
1. בכל פעם שאני מביט על עצמי במראה אני תכף ומיד ומחייך ונזכר עד כמה אני שמח שאני נראה כמו שאני נראה 
א. לעתים קרובות ביותר. 
ב. לעתים. 
ג. לעתים רחוקות ביותר. 

2. אני מקיים מאזן בריא בין חיי העבודה והקריירה שלי לחיים הרגילים שלי 
א. לעתים קרובות ביותר. 
ב. לעתים. 
ג. לעתים רחוקות ביותר. 

3. כאשר מישהו נותן לי מחמאה, אני מקבל אותה בשמחה ומודה על כך. אני מאמין לו בלב שלם ואינני חושב כי הוא עושה זאת רק כדי להיות נחמד
א. לעתים קרובות ביותר.
ב. לעתים. 
ג. לעתים רחוקות ביותר. 

4. כאשר אני נקלע למצב חברתי לא נעים (כמו פליטת פה, לבוש לא הולם לאירוע או כל דבר אחר), אני מגלה נטייה להתמקד בזה ללא הרף, לעתים במשך מספר ימים – או יותר – לאחר שהאירוע התרחש 
א. לעתים קרובות ביותר. 
ב. לעתים. 
ג. לעתים רחוקות ביותר.
 
5. קשה לי לבקש טובות מאנשים אחרים, ואם אני בדרך כלשהי מצליח להביא את עצמי למצב שבו אני מבקש מהם טובה, תמיד אני עושה זאת תוך כדי התנצלות על אי הנוחות אשר אני גורם להם 
א. לעתים קרובות ביותר. 
ב. לעתים. 
ג. לעתים רחוקות ביותר. 

6. לאחר כל פעם שאני עושה טעות כלשהי, אני נוזף בעצמי בתוך הראש בקול לא נעים או משחזר סרטים של הטעות שעשיתי ומרגיש רע כתוצאה מכך 
א. לעתים קרובות ביותר.
ב. לעתים. 
ג. לעתים רחוקות ביותר. 

7. אם אני נקלע למצב אשר בו אני צריך לקבל החלטה חשובה, אני מסתפק בלשאול את עצתם של אדם אחד או שניים ואף פעם לא יותר מזה 
א. לעתים קרובות ביותר. 
ב. לעתים. 
ג. לעתים רחוקות ביותר. 

8. אם אני נקלע למצב אשר בו אני מרגיש ריקנות, דיכאון או כל סוג אחר של הרגשה לא נעימה, בדרך כלל אני מקבל את המצב כמו שאני ואינני מנסה לצאת מזה ולשנות את ההרגשה שלי לטובה 
א. לעתים קרובות ביותר. 
ב. לעתים. 
ג. לעתים רחוקות ביותר. 

9. אני יוצא לי לפגוש אדם אשר מוצא חן בעיניי – יהיה מינו אשר יהיה, ותהיה מטרת הקשר אשר תהיה – בדרך כלל אין לי שום בעיה ליזום עמו יצירת קשר 
א. לעתים קרובות ביותר. 
ב. לעתים. 
ג. לעתים רחוקות ביותר. 

10. לפעמים נדמה לי כי חברים שלי, בני משפחתי או אנשים אחרים באופן כללי מצליחים הרבה יותר ממני בחיים, בין אם בגלל מעשיהם ובין אם בגלל התנאים שבהם הם גדלו - 
א. לעתים קרובות ביותר. 
ב. לעתים. 
ג. לעתים רחוקות ביותר.

11. לפעמים אני מדבר בצורה מסוימת – או מתנהג בצורה מסוימת – רק על מנת לשפר את הסיכויים שלי לזכות באישור או באהדה מצדו של אדם אחר - 
א. לעתים קרובות ביותר. 
ב. לעתים. 
ג. לעתים רחוקות ביותר. 

12. אני משתמש במצבים בהם אני חווה לחץ – או לחילופין, במועדים של שמחה וחג – בתור תירוץ לאכול במידה מופרזת, לצרוך אלכוהול במידה מופרזת, לבזבז כמויות גדולות של כסף או להתנהג בצורות מופרזות אחרות - 
א. לעתים קרובות ביותר. 
ב. לעתים. 
ג. לעתים רחוקות ביותר. 

13. אני נוהג בדרך קבע לעשות רק את הדברים אשר עוזרים לי לקדם את הבריאות של הגוף – ושל הנפש – שלי - 
א. לעתים קרובות ביותר. 
ב. לעתים. 
ג. לעתים רחוקות ביותר.
 
14. כאשר אני נקלע למצב בו אני צריך לבטא ברבים את אי שביעות הרצון שלי, או כאשר אני צריך לעמוד על שלי, אני מרגיש עם זה בנוח לחלוטין - 
א. לעתים קרובות ביותר. 
ב. לעתים. 
ג. לעתים רחוקות ביותר.
 
15. אני נהנה לבלות זמן לבד בחברת עצמי בדיוק באותה מידה אשר בה אני נהנה לבלות עם חברים, בני משפחה או מכרים אחרים - 
א. לעתים קרובות ביותר. 
ב. לעתים. 
ג. לעתים רחוקות ביותר. 

לאחר שסימנתם את התשובות שלכם, אתם מוכנים לסכם את הנקודות ולבחון איזה סוג של דימוי עצמי יש לכם. אתם צריכים לחשב את הניקוד שלכם בדרך הבאה: 

עבור שאלות מספר 1-3, 7-9, 13-15 חשבו את הנקודות לפי א=6, ב=4, ג=2.
עבור שאלות מספר 4-6, 10-12 חשבו את הנקודות לפי א=2, ב=4, ג=6. 

25-49 נקודות – דימוי עצמי נמוך 

יש לכם דימוי עצמי נמוך –  וכדאי שתתחילו לחשוב על כל הדרכים השונות באמצעותן אתם יכולים להשתנות ממצב של דימוי עצמי נמוך למצב של דימוי עצמי גבוה. קרוב לוודאי שבשלב הנוכחי של החיים שלכם אתם אינכם מרגישים כי אתם מסוגלים להתמודד עם אתגרים, ולו עם האתגרים הפשוטים והשגרתיים של חיי היום יום – שלא לדבר עם השגת מטרות גדולות או יעדים בחיים. לעתים קרובות אתם סובלים מדפוסי מחשבות שליליים, תוך כדי התמקדות בזיכרונות אודות מקרים לא נעימים וטעות אשר אירעו בעבר. אם זה לא מספיק, מה שהכי עצוב בזה הוא שהמחשבות שלכם משקרות לכם – פשוטו כמשמעו. אין כל עדות לכך שאתם מה שאתם חושבים שאתם, ולמעשה לכל בן אדם יש את היכולת לממש את מלוא הפוטנציאל אשר טמון בו – ואתם לא יוצאים מן הכלל. כרגע, לאחר שגיליתם כי יש לכם דימוי עצמי נמוך – הגיע הזמן לתפוס את עצמכם בידיים ולהבין כי מפה העניינים יכולים רק להשתפר. 
ראשית כל, אתם צריכים להתגבר על האמונות השליליות הנוכחיות שלכם ולמצוא את הדרך לבנות לעצמכם מערך חדש של אמונות חיוביות אשר באמצעותן תוכלו ליצור לעצמכם דימוי עצמי חיובי יותר. 

50-74 נקודות – דימוי עצמי ברמה ממוצעת 

חרף העובדה שהגעתם ללא מעט הישגים בחיים שלכם, לעתים קרובות אתם מרגישים כאילו שאתם מתחזים. אחת מהסיבות האפשרויות לכך היא מפני שתחושת העצמי שלכם נשענת יתר על המידה על גורמים חיצוניים כמו חברים, רכוש, מראה חיצוני, מעמד, כסף וכיוצא באלה. למעשה, אם אנשים אשר מקיפים אותך היו יודעים כי דימוי עצמי בינוני מסוג זה הוא אשר באמת מאפיין אותך, הם היו מוכים בהפתעה, מפני שכלפי חוץ אתה נראה ומתנהג כמו אדם בעל דימוי עצמי חיובי ברמה הגבוהה ביותר. יחד עם זאת שייתכן כי אתם חושבים כי גורמים חיצוניים הם אשר צריכים לקבוע את ההצלחה שלכם, דימוי עצמי איכותי באמת נמדד על ידי תחושה פנימית – ולא על ידי דברים שניתן לצבור או לרכוש באמצעות כסף או אמצעים אחרים. למעשה, אתם צריכים ללמוד להגדיר את עצמכם – על סך כול האישיות שלכם – באמצעות גורמים פנימיים ופחות מוחשיים, על מנת שתוכלו ליהנות מדימוי עצמי חיובי יותר. מבחינת דימוי עצמי אפשר להגיד כי אתם בדרך הנכונה, אולם יש לכם עוד הרבה עבודה לעשות והדבר החשוב ביותר הוא שתלמדו להפנים את העובדה כי דימוי עצמי אמיתי ומוצק נקבע על ידי מעט יותר מאשר גורמים חיצוניים ומוחשיים כמו רכוש, מעמד וכיוצא באלה. 

75-100 - דימוי עצמי גבוה

אתם אנשים אשר בעת שהם נתקלים באתגר אינם בורחים ממנו – נהפוך הוא – אתם מחפשים את האתגרים בחיים מפני שיש לכם דימוי עצמי גבוה אשר עוזר לכם להתמודד עם כל מצב אשר בו אתם עשויים להיתקל ועם כל אתגר שעשוי לעמוד בדרככם בשלב כלשהו של החיים שלכם. דימוי עצמי איכותי מורכב, בין היתר, מאמונה של האדם בעצמו – ואין ספק כי אתם בעלי אמונה איתנה ביכולות שלכם לפתור בעיות בצורה מקורית ויצירתית. אתם יודעים כי אתם עושים את המיטב שאתם יכולים לעשות, ואתם מרגישים בסדר לגבי זה, מפני שלמדתם כיצד להתנהל בעולם תוך כדי שאתם מסבים את מידת הנזק הפחותה ביותר. כתוצאה מכך, יש לכם דימוי עצמי חיובי אשר מאפשר לכם להרגיש את המידה המתאימה של ביטחון עצמי אשר נחוצה על מנת להשיג את כל אחד ואחד מהיעדים שאתם הצבתם לעצמכם בחיים. בנוסף על כך, אתם יודעים כי גם אם לא תצליחו להשיג את אחד מהיעדים שלכם בחיים – גם לא לאחר ניסיונות רבים – יש לכם דימוי עצמי כה גבוה, שאתם תצליחו להמשיך בחיים שלכם מבלי להרגיש כי אתם סיפור כישלון. אתם יודעים כי על מנת להצליח נדרשת עבודה רבה ומאומצת, ולכן אתם מסתכלים על ההצלחות שלכם בסיפוק לאור הדרך הארוכה שעשיתם – מפני שאתם יודעים כי הצלחה אינו קורית סתם ככה מעצמה, אתם מבינים את מערכת היחסים הישירה בין עבודה קשה להישגים. אין זה אומר כי אינכם נוחלים – או תנחלו – כישלונות בתחומים מסוימים בחיים שלכם, אבל אתם יודעים כי אף אדם אינו מושלם וחשוב מכך, אתם יודעים כי אתם הם אלה אשר אחראים על קביעת איכות החיים שלכם.

Share to Facebook Facebook Share to WhatsApp WhatsApp Share to LinkedIn LinkedIn Share to Google+ Google+