Facebook Pixel

מה זה nlp ודמיון מודרך

NLP הם ראשי תיבות של Neuro Linguistic Programming ובעברית נל"פ – ניתוב לשוני פיזיולוגי.  שלוש אותיות אלה, ראשי התיבות, מייצגות תהליך שבכוחו לחולל שינוי פנימי עמוק ומהותי באמצעות מודל לתקשורת בין אנשים בכלל ושל אדם עם ובתוך עצמו בפרט. המודל החל להתפתח בארה"ב, בשנות השבעים של המאה שעברה.

תהליך השינוי מתבצע באמצעות שיטת דמיון מודרך, שבה מבצע התת מודע של אדם תהליך המשכך חרדות, מפיג מתחים, מאפשר לו להתמודד עם מצבים של חרדה ודיכאון. כאשר אדם חש ו"חווה" התקף חרדה סימפטומים של ההתקף אינם בהכרח גלויים. התשובה לשאלה איך להתמודד עם חרדה כללית ואיך להתמודד עם דיכאון מצויה בהבנה שלנו את כוחו של התת מודע ואת ההתגייסות שלו לתהליך הטיפולי.

NLP כולל שלוש פנים:
  1. neuro – N - פן עצבי, פיזיולוגי ומוחי. המוח שלנו קולט מידע באמצעות החושים. אופן הקלט החושי שונה מאדם לאדם. משוני זה נגזרת ההבנה והתשובה לשאלה מדוע אותו מידע נקלט ומעובד באופן שונה אצל אנשים שונים, שוני שיוצר, לא אחת, אי הבנות. ההיכרות עם הפן הנוירולוגי והבנת אופן הפעולה שלו מאפשרת תכנות מושכל ויעיל של המוח, מה שמאפשר לחולל בו שינויי תפיסה.
  2. linguistic – L הפן הלשוני,  כלומר - ביטוי מילולי של חוויות פנימיות. שימוש מדויק במלים מאפשר תקשורת ברורה ובהירה יותר. שימוש במלים נכונות ומדויקות הוא מפתח לשינוי פנימי עמוק ומשמעותי. במודל זה יש חוקים דקדוקיים ייחודיים ומודלים לשוניים שבאמצעותם ניתן להבין לעומק את נפש האדם.
  3. programming – P הפן הניתובי, תכנותי, תהליכי השינוי הרבים המרכיבים את המודל.האפשרות לתכנת את המוח ולחווט אותו באין ספור אופנים מאפשרת להתגבר על תופעות שונות של חרדה חברתית, פוביות שונות, ואף תופעות פיזיולוגיות שונות כגון אלרגיות. התכנות מאפשר להשפיע על הרגלים רעים ומזיקים ולגרום לשינויים, תוך גיוס הפנים האחרות של המודל להפנמתם ולהטמעתם.

שיטת ה-NLP – עזרה ראשונה ועזרות נוספות

NLP היא שיטה שמאפשרת להתקשר עם התת-מודע ומטרתה לעזור לאנשים ליצור תוצאות עוצמתיות ואפקטיביות, ליישם אותן, להטמיען ולהפוך אותם לחלק משגרת חיים טובה ושקטה. השיטה מתאימה לסוגי שינויים רבים- ככל שאדם נזקק להם או רוצה בהם, כגון: הפסקת עישון, שיפור הביטחון והדימוי העצמי, שיפור התקשורת הזוגית, קבלה עצמית, טיפול בחרדות, בדיכאון, בפחד מפני קהל/גובה/ מקומות סגורים, התמודדות עם אבדנים ועם אבל ושכול ועוד.

מהו דמיון מודרך?

כוחו של הדמיון לחולל שינויים הוא עצום. הוא מתבצע בתנאים של שקט ורגיעה, בישיבה או בשכיבה, עם קלטת הדרכה או בלעדיה. ניתן לקיים את התהליך גם עם מדריך ומנחה. המשאבים המשמשים להדרכה עם המשאבים הנפשיים והרגשיים של האדם המבצע את התהליך. לדוגמה: אם אדם מחפש להתוודע אל הגורמים החיוביים המזינים את הנפש הוא יכול לדמות עצמו לעץ, אשר שורשיו נשלחים אל עומק האדמה ושואבים ממנה את חומרי החיים החיוניים. במהלך המסע שמבצע הדמיון המודרך מעמיק המודרך אל עמקי נפשו, מזהה את הדברים שהתקבעו בה וגרמו לו לכאבים, לחולשות, למצוקות; דברים שעוררו – ועדיין- פחדים, קלעו אותו למצבים שבהם חש אין-אונים. באמצעות הדמיון עשוי אדם הקלוע וכלוא במצב כובל ומגביל לזחל שמתגלם בתוך פקעת ומחולל, לאט ובהדרגה, את השינוי. בהמשך תהליך ידמה עצמו האדם לזח הפורץ את גבלות הפקעת, יוצא לאור ולאוויר, נחשף ליופי שבטבע, לשמש, לציפורים, הופך לפרפר. הוא חש וחווה את חופש התנועה, את המרחבים, נפתח לשפע אפשרויות, מכיר אנשים, יוצר קשרים, יוצר זוגיות, מגלה אהבה, אוהב ונאהב.

התועלת של תהליך דמיון מודרך אינה מתמצה רק בעצם השינוי שאדם מחולל באמצעותו אלא ביכולת להפנים ולהטמיע אותו, להפוך אותו לחלק קבוע ובלתי נפרד מאישיותו ומאורח חייו. מטרתו למנוע רגרסיה (נסיגה) על המצב שעורר את הצורך בשיטת הדמיון המודרך ואימוץ מודל NLP.

שימוש בדמיון מודרך הוא כלי יעיל מאין כמוהו לחיזוק המשאבים הפנימיים של אדם, לגילוי מצוקות העבר ולהתגברות עליהן, ביצוע שינוי בהווה וקיבועו לעתיד. אנשים חופשיים ללמוד את השיטה ולהסתייע בה במצבים שונים החיים קולעים אותם אליהם ולפני בחינות, טסטים, שינוי מקצוע, שינוי מקום מגורים ומצבים שיש בהם פוטנציאל משברי. אימוץ שתי השיטות יכול לסייע להתמודדות עם מחלות, לרבות מחלות קשות, לשינוי הרגלים מזיקים.

חשוב לציין כי על מנת להפיק ולמצות את המרב ואת המיטב – מומלץ ביותר לקבל מידע והדרכה מאנשי מקצוע. כמו כן חשוב לדעת כי יש מקרים שבהם חובה לקבל עזרה רפואית, לרבות תרופות, מגורמים מקצועיים. דמיון מודרך כשלעצמו עלול לא לתת את המענה הנדרש, ודאי לא כאשר נדרשת עזרה ראשונה נפשית. כמו NLP גם דמיון מודרך הוא כלי עזר יעיל, אבל לא אחת- לא די בו.