Facebook Pixel

התקף חרדה: סימפטומים וטיפול

כל מה שצריך לדעת:כולנו יכולים להזדהות עם תחושת החרדה שיכולה לתקוף כל אחד מאיתנו ברגעים שונים בחיינו, הדופק המואץ, הזיעה הקרה, נשימות מהירות, תחושת חנק, סחרחורת ועוד אינספור תחושות ותיאורים.

על פי הערכות כרבע מהאוכלוסייה בארץ סובלת מהתקפי חזקים ועוד רבים לא מאובחנים כלל וככל הנראה סובלים מהפרעות חרדה שונות, ההערכות משתנות לגבי הפרעות החרדה השונות אך ככל הנראה כחצי מאוכלוסיית המדינה סובלת מהפרעות מסוג זה.

במאמר זה ניתן לכם את הכלים והיכולות לזהות האם אתם חווים התקף חרדה או סוג אחר של חרדה וכיצד ניתן להתמודד עמם.

למשל: האם ידעתם שהתמתחות קלה בתחילת התקף החרדה יכולה לעזור לכם לצאת ממנו בזריזות?
בואו ונראה מהם ההתקפים האלו וכיצד ניתן להתמודד איתם:

לפני הכל: התקפי חרדה הם תוצאה של עלייה חדה מאוד של רמת האדרנלין בדם, או כתוצאה מתגובות ביולוגיות שונות בגוף, אשר כתוצאה מהן אנו חווים תחושת חרדה חזקה ברמות המשתנות בין אנשים שונים. הם הרבה יותר חזקים ומוגברים מאשר תחושת הלחץ הרגילה שאנשים רבים חווים. התקפי חרדה מתרחשים בפתאומיות וללא אינדקציה מקדימה בדרך כלל.

הסימפטומים והסכנות:
מחקרים מראים כי התקף חרדה אמיתי נמשך כעשר דקות וכולל לפחות ארבעה מבין התסמינים שלהלן בו זמנית:

• פעימות לב לא סדירות או מואצות
• הזעת יתר
• דרגה מסוימת של רעידות
• קשיי נשימה או תחושת מחנק
• לחץ בחזה, או תסמינים אחרים שדומים להתקף לב
• בחילה
• תחושה שהכול מסתובב או סחרחורת
• הרגשה של נתק מהמציאות
• תחושה של אובדן שפיות זמני, או פחד מלאבד את השפיות
• פחד מפני מוות
• תחושת נימול בכל הגוף / הרדמות איברים/ היעדר תחושה
• צמרמורות או גלי חום


במהלך התקף חרדה, קפיצות השרירים עלולה לגרום כאב ותחושות של מתח בכל איברי הגוף; הכאבים הנפוצים ביותר בחרדה הם באזור החזה, הצוואר והכתפיים. מתח במקומות אלה עלול בהחלט להיות בלתי נעים ומעיק; המתח בחזה יכול לגרום לקוצר נשימה או לכאבים בצלעות, והוא עלול לגרום אף לאזור החזה להיות רגיש או חסר תחושה. כאבים ברקמות השרירים של הצוואר והגב יכולים לגרום לכלי הדם ולעצבים להפוך להיות נוקשים ומוגבלים; הדבר עלול לגרום לכאבים קלים בראש או במקרה החמור למיגרנות.


על מנת להבין התקפי חרדה באופן מקיף יותר, רצוי לפתח מודעות לתסמינים שמתלווים להתקף.
הסימפטומים מופיעים בצורות ועוצמות שונות אצל אנשים שונים, ישנם מקרים בהם אפילו אדם יחיד סובל מהתקפי חרדה במספר דרכים שונות לחלוטין.
הגורם שנותן להתקף את הפוטנציאל להיות מסוכן וקטלני הוא שניתן לחוות חלק מהתסמינים של התקף חרדה במקביל לאירועים בריאותיים חמורים יותר. זו הסיבה שבגינה מומלץ לפנות לרופא או לבית חולים במקרה של התקף חרדה. עדיף לוודא שהתסמינים אכן מגיעים כתוצאה מהתקף חרדה ובכך לשלול התרחשות של התקף לב או בעיה גופנית אחרת.

לעיתים קורה שהאדם שסובל מהתקף חרדה קשה, אינו מסוגל לתאר לאחרים מה בדיוק קורה לו.
גם אם הוא מצליח לתקשר ולהעביר הסבר אודות תחושותיו, ייתכן שאופי התקשורת שלו יהיה בלתי רציף בעת ההתקף עצמו. עם זאת, מומחה יכול לאבחן את זה בקלות וזו סיבה נוספת שבגינה כדאי להיוועץ במומחה.
במחקר שנערך לאחרונה צוין כי ישנם הבדלים באופן שבו אישה סובלת מהתקף חרדה בניגוד לזה של גבר. אצל נשים, ההתמקדות נוטה להיות בהשפעות על הנשימה. 

תסמין מרכזי נוסף החיים בצל הפחד המתמיד מהתקפים עתידיים.
התקפי חרדה הם בדרך כלל קצרים ואורכים כעשר דקות. למרות שהגורמים המדויקים להפרעות אלה אינם ידועים
במלואם, מחקרים הראו ששילוב של גורמים ביולוגיים וסביבתיים עשויים להיות מעורבים בכך.

אצל אנשים רבים, התסמינים מתפתחים במקביל לשינויים גדולים המתרחשים בחיים (כמו נישואין, לידה, התחלת עבודה חדשה, אובדן, קן מתרוקן וכד") ולחצים הנובעים מאורח חיים.אנשים הסובלים מהתקפים חוזרים ונשנים או שמרגישים חרדה עמוקה וחשש מתמיד מפני האפשרות של התקף נוסף, יאובחנו לרוב כסובלים מהפרעות חרדה.

תחשבו טוב- יהיה טוב: השלכות של דפוסי מחשבה

בהרבה מקרים, התקפים אלה הם פשוט הלך מחשבה שכל אדם יכול לצאת מהם באמצעות שימוש בטכניקות לשינוי דפוסי החשיבה.
התנחמו בעובדה שאתם לא היחידים שחווים התקפים אלו. הרי גם הבוס שלכם היה פעם במעמדכם, והוא בתורו היה צריך להגיש דו"ח במועד או להציג את דבריו בפני הבכירים ממנו. ייתכן שגם הוא גמגם והתפתל, הקיא או רעד, או חווה סיפטומים אחרים של חרדה.

למעט במקרים של מחלה פיזית או נפשית חמורה, התקפים כאלה הם למעשה תגובה רגילה לאמונות מגבילות ודפוסי מחשבה שליליים ובלתי מודעים.

בקצב החיים האינטנסיבי, התובעני וחסר היציבות שאנו חיים בו, אנשים רבים חווים מדי פעם התקפי חרדה. 
אם אתם סובלים מהתקפי חרדה חוזרים ונשנים (שניים או יותר), ובמיוחד אם היה לכם התקף חרדה ואתם חיים בפחד לגבי התקף נוסף, אלו הם סימנים שכדאי לכם לטפל בעניין באופן מקצועי ומעמיק

הנה מה שניתן לעשות: במהלך התקף החרדה ישנם הסובלים מסימפטום הגורם להם להרגשה של איבוד הדעת.  רבים מעידים כי תסמין זה גם גורם להם להרגיש שהם כאילו חיים בחלום או במרחק וניתוק מעצמם ומסביבתם.
הטיפולים הקונבנציונאליים עבור הפרעות חרדה, לרבות התקפי חרדה ופוביות למיניהן, כוללים תרפיית התנהגות קוגניטיבית ותרופות נגד חרדות. שתי השיטות יחד וכל אחת לחוד, יעילות במקרים מסוימים, אולם לא בכולם. 

לא אחת מגיעים אלי לקוחות לאחר או תוך כדי שהם בטיפול פסיכולוגי ותרופתי ארוך טווח, אשר לא פתר את בעיות החרדה ממנה הם סובלים. 
מאחר וברוב המקרים הפרעת חרדה הינה הפרעה נרכשת, באמצעות עבודה עם תת המודע אני מסייעת ללקוחותיי להגיע אל שורש הבעיה: אמונה מגבילה וחשיבה שלילית, ולאחר מכן להסירה מהמקור ולהחליפה בחשיבה תומכת וחיובית. 

על פי ההערכות, כמעט חמישה אחוזים מהציבור בעולם המערבי סובלים מהפרעת חרדה ברמה זו או אחרת. ישנם כאלה שסובלים מהתקפים כה רבים ואינטנסיביים עד כי הם נמנעים מלצאת מבתיהם.

הבעיה מורכבת משילוב של מספר גורמים ולכל אדם יש רשימה משלו המכילה את  הגורמים האישיים שנמצאים בבסיס למצב החרדה שלו.

אבחון של הפרעות חרדה אשר נעשה על ידי מומחה, הינו מדויק ברוב המקרים, וכמעט כל מי שחווה תסמינים של התקף חרדה זקוק להערכה, אבחון מקצועי וסיוע טיפולי ההולם את צרכיו האישיים.

אם לאדם מסוים הבריא בנפשו וגופו אין היסטוריה של התקפי חרדה , ולפתע הוא חווה התקף שכזה, עליו מייד להיבדק ולעבור אבחון על ידי מטפל מומחה לחרדות. אם ההתקף חמור, מומלץ לגשת לבדיקה בחדר מיון בבית חולים.

ההשלכות וקבלת עזרה:אנשים רבים עם הפרעת חרדה נמנעים ממצבים שקשורים לחרדות שלהם. לדוגמה, אדם אשר חווה התקף חרדה בזמן נהיגה, מתחיל בהימנעות מנהיגה ועלול להגיע למצב שבפועל הוא מפתח פוביה לגבי נהיגה.
בתסריטים החמורים ביותר, אנשים עם הפרעת חרדה מפתחים
אגורפוביה – פחד מפני יציאה מהבית – משום שהם מאמינים שאם הם יישארו בביתם, הם יוכלו להימנע מכל המצבים שעלולים לעורר התקף, או כאלה שמהם הם לא יהיו מסוגלים לברוח למקום בטוח. הפחד מפני ההתקף הוא כה אינטנסיבי ומתיש, עד כי הם מעדיפים להעביר את חייהם נעולים בבתיהם.

צד לא נעים נוסף של התקף החרדה, הוא שהגוף מרגיש עייף ורועד לאחר שההתקף שוכך. ישנם כאלה המדווחים כאילו השתתפו בריצת מרתון. הרגשת עייפות או כאבים שריריים אף היא תופעת לוואי אופיינית. 

רבים מהתסמינים של התקפים אלו מאפיינים גם בעיות רפואיות חמורות אחרות ולכן טיפול רפואי נדרש מיד; בעיקר אם האדם חווה התקף חרדה ראשון – וזאת על מנת לאבחן במדויק את מקור המצוקה (שברוב המקרים אינה אירוע של סכנת חיים אמיתית). 

בעוד שהגורם אינו ידוע היטב בתחום הרפואה, נמצא שמתח ומצוקות נפשיות שמקורן בדפוס חשיבה שלילי ואמונות מגבילות, עלולות להוות סיבות רבות עוצמה להתקפי חרדה חוזרים ונשנים.

שיטת טיפול טבעית ומוכחת
לשינוי דפוס החשיבה והסרת האמונות המגבילות הינה באמצעות העבודה על תת המודע שלנו.
נמצא כי המקור לשינויים עמוקים וארוכי טווח הינו תת המודע שלנו – המשמש כ"מחסן" לאמונות ולמחשבות אשר עם השנים הוטמעו בו. האמונות והמחשבות הללו הן אלה המניעות אותנו באופן בלתי מודע ליצירת נסיבות חיינו.

"נקיון" המחסן הזה, היינו, הסרת דפוס חשיבה מגביל והטמעה מחודשת של
דפוס חיובי ומעצים – באמצעות אימון ממוקד ורתימת כוחו העצום של תת המודע שלנו לשינוי -  נמצא כטיפול המסייע רבות בהתמודדות עם חרדות והפסקת התקפי חרדה.