Facebook Pixel

אתה מוכר לי מאיזשהו מקום...

וירג"יניה סאטיר, המטפלת המשפחתית המפורסמת, אמרה פעם שהכוח העוצמתי ביותר אצל בני האדם הינו
ה"מוכר לי".
יש לנו התנגדות טבעית לשינויים קיצוניים.

חישבו על כך לרגע, אם לדוגמא טמפרטורת הגוף שלנו עולה באופן פתאומי, או אם רמת החומציות בדם שלנו צונחת לפתע – הרי תוך זמן קצר מאוד, כבר לא נהיה בין החיים.
 

למצבנו הגופני והתודעתי יש קשר של שליטה ואיזון, זוהי מערכת הגנה מתוחכמת ששומרת על יציבותנו הן הפיסית והן הנפשית - ומסייעת לנו להישאר במצב של שיווי משקל. 

כאשר אנו נתקלים במצב חדש ובלתי מוכר, כל חיישני "המוכר לי" בתוך וסביב מערכת העצבים שלנו מתחילים לשלוח אותות סימני אזהרה למוח... ואז המערכת נוקטת בפעולה כדי להחזירנו למצב של יציבות. המצב המוכר.

התרמוסטט במערכת החימום הביתית הוא דוגמא טובה לכך, אנחנו מכוונים אותו לטמפרטורה מסוימת . בכל מספר דקות המערכת בודקת את הטמפרטורה ובהתאם לתוצאות היא מפעילה או מכבה את החימום.

הרבה אנשים התנסו במצב מתסכל זה -  שבו תוך כדי עריכת שינויים בחייהם, הם מוצאים את עצמם שוב באותו מצב או דפוס התנהגותי בו היו קודם לכן. עיקרון ה"מוכר לי" הוא אחד מההסברים לתופעה המבלבלת הזו.

כאשר אתם מחליטים לערוך שינוי ולעשות דבר מה שונה (לפקוד את חדר הכושר פעמיים בשבוע, לנקות את הבית בכל יום ד" או לשנות את דפוס החשיבה) זה בדר"כ מצליח ועובד כל עוד לא נכנעים לאותות המנסים להחזיר אותנו למחוז המוכר. 

רק אז, שינויים מתחילים להתרחש באמת. רק אז מערכת העצבים שלכם רואה בפעולה השונה שחוזרת על עצמה בעקביות, כמוכרת יותר - והיא מכבה את אזעקות האזהרה שלה. כשזה קורה, אתם מרגישים שהשינוי כבר למעשה הפך כבר להיות חלק מכם. 

כשאתם מרגישים שהשינוי כבר אינו כרוך במאמץ או מאבק מול חיישני ה"מוכר לי" -  זהו האות שאכן אימצתם את השינוי בהצלחה. כל הכבוד! 

שיהיה יום מקסים :)