Facebook Pixel

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם חרדה ובעיות נוספות

העולם שבו אנחנו חיים מציע מצד אחד הזדמנויות רבות, ומצד שני גם מתאפיין ברמה גבוהה מאוד של אי ודאות. במציאות כזו, אין פלא ששכיחות החרדות מכל הסוגים נמצאת במגמת עלייה קבועה. דרך טובה במיוחד להתמודד עם חרדה, ועם מצוקות נוספות שנובעות מהחיים המודרניים, היא מיינדפולנס - וכדאי גם לכם להבין למה היא כל כך אפקטיבית (וכמובן להצטרף למי שכבר מתרגלים ומתרגלות את השיטה).

איך מתרגלים מיינדפולנס?

המהות של תרגול מיינדפולנס היא עצירה לשם התבוננות. בעולם שיש בו כמות עצומה של גירויים, מאינספור סוגים שונים, בכל רגע, העצירה הנ"ל וההתבוננות השקטה פנימה, אל עומק התודעה שלנו, אינה מובנת מאליה. למעשה לרוב בני האדם אין הזדמנות אמיתית לעשות זאת כחלק מהשגרה - ולכן אותה עצירה מושגת באמצעות מדיטציה.

דגש חשוב נוסף בתרגול השיטה הוא היעדר שיפוטיות. המחשבות מתמקדות בהווה - אין צורך לבזבז משאבים על עבר שכבר התרחש ועתיד שכלל לא בטוח שיתממש (חלק גדול מהדאגות והחרדות שלנו נובע מתסריטים שאנחנו מייצרים לגבי העתיד, בלי לזכור שמדובר בתסריט בלבד ושהמציאות בעתיד יכולה להיות שונה לגמרי).

איך השיטה משקיטה חרדות?

תרגול קבוע של מיינדפולנס מרגיל אותנו להתבונן במציאות באופן מודע ומדויק. זאת בניגוד ל"טייס אוטומטי" שמפעיל אותנו בחלק גדול מהמקרים כשהתודעה מוצפת ולא מסוגלת לסנן את הרעשים, וכשלתמונה נכנסות גם שיפוטיות וביקורת יתר. המחשבה הבהירה שמושגת בזכות המיינדפולנס מסלקת החוצה מחשבות אובססיביות ודאגות שאין להן בסיס אמיתי, ובהתאם מנמיכה במידה ניכרת את רמות החרדה.

כדאי לדעת שבעזרת מיינדפולנס ניתן להתמודד היטב עם מגוון רחב של סוגי חרדות: חרדת מבחנים, חרדת קהל, חרדה חברתית, חרדה מפני חרקים ועוד ועוד. כך לדוגמה אדם בעל חרדה חברתית יתרגש הרבה פחות ממבט שהוא מפרש כמזלזל, משום שבזכות רמת הקשב הגבוהה שהוא פיתח יהיה לו קל לזהות גם פרצופים ידידותיים.

מהי הדרך הטובה ביותר לתרגל?

על-מנת לשלוט ברזי המיינדפולנס, ולהיות מסוגלים להשקיט את התודעה גם במצבים שכיום מלחיצים אותנו, מומלץ לרכוש את היסודות של השיטה במסגרת סדנת מיינדפולנס מעשית. בסדנא כזו, שמיועדת באופן טבעי למי שעדיין לא התנסו בשיטה, תוכלו להבין לעומק את העקרונות של הקשיבות המודעת, וגם ללמוד איך מתרגלים אותה באופן האפקטיבי ביותר.

כשכל תרגול מתבצע נכון, השיפור באיכות החיים - גם מבחינת צלילות המחשבה וגם מבחינת השלווה שמגיעים אליה - מגביר את המוטיבציה להמשיך לתרגל מיינדפולנס, והתוצאה היא מעגל שמזין את עצמו ומשדרג עוד ועוד את החיים שלנו.