Facebook Pixel

לרקוד עם זאבים

בעבר עודדה הפסיכותרפיה הקלאסית את המטופל ל"שפוך את מר ליבו" ולהביע את רגשותיו השליליים בכל מצב על מנת שיוכל לקבל טיפול הולם. לא רק שהתאוריה הזו סותרת את המדע העכשווי העוסק בחקר הרגשות והשפעתן על מציאות חיינו, הוא אפילו עומד בניגוד לדברי חוכמה קדומים...קראו את המעשייה על שני הזאבים והיווכחו...

שני זאבים

בשבט אינדיאני קדום הגיע יום אחד נער צעיר אל סבו כשהוא להוט ונרגז וסיפר לו כי התקוטט עם חברו הטוב והוא מאוד כועס עליו ואפילו שונא את החבר. הסב הקשיב בסבלנות לפרץ דבריו של הנער ואז אמר לו חרישית: "בוא ואספר לך נכדי היקר, על הזאבים שלי..."
הסב שתק למספר דקות ואז פתח בסיפורו : " גם אני, בזמנים מסוימים נתמלאתי שנאה לאלה שלוקחים יותר מידי מבלי לחשוב על העוול שהם גורמים. אבל השנאה והכעס מכלים את כוחך שלך ולאויבך אינם מזיקים כלל. זה כמו לשתות בעצמך שיקוי רעיל ולקוות שהאויב שלך ימות. נאבקתי ברגשות הללו המון פעמים.

אני מרגיש שכאילו יש בתוכי שני זאבים. האחד זאב טוב שאינו מזיק. הוא אמיץ, מאמין בעצמו ובדרכו, חי בהרמוניה עם הסביבה ואינו נפגע כאשר פוגעים בו שלא בכוונה. הוא נלחם חזרה רק כאשר יש לכך הצדקה וגם זאת הוא עושה בדרך הנכונה ביותר.
לעומת זאת, הזאב השני...אוי! היצור הזה הוא בעל מזג סוער, כל דבר קטן מביא אותו למתח ותסכול גדול. הוא מתפרץ על כולם, כל הזמן, גם עם עצמו הוא נרגן , ללא שום סיבה מוצדקת. לפעמים הכעס, והאכזבה שלו כל כך עצומים עד שהוא אפילו לא יכול לחשוב בהגיון. וזה חסר כל טעם, שהרי הכעס והתסכול שלו לא משנים דבר, להיפך הם רק מעוותים את מחשבתו ומרחיקים אותו ממה שהוא מבקש לעצמו.
לפעמים זה קשה לחיות עם שני הזאבים הללו בתוכי, כל אחד מהם מנסה בכל עת לשלוט לבדו על נפשי..."

הנכד הביט בעיני סבו בקשב רב ושאל: "מי מהם מנצח, סבא?"
הסב הזקן חייך וענה בקול שקט, "זה שאני מאכיל, מנצח."


הסוד לחיי אושר טמון באופי מחשבותינו.
זכרו שכל מה שאנו ממקדים בו את מחשבותינו, מתעצם!