איך להעלות את הביטחון העצמי

שיפור ביטחון עצמי הוא משאת נפשם של רבים החשים חסומים ומעוכבים בהעדרו, מתוסכלים בשל תחושת חוסר מימוש עצמי הנובעת מחוסר הביטחון. דימוי עצמי הוא מרכיב חשוב ביותר בהגברת הסיכוי להצלחה ולכן יש קשר ישיר בין חיזוק דימוי עצמי של אדם ובין חיזוק הביטחון העצמי שלו. מודעות עצמית לחוסר הביטחון היא שלב חשוב בחיפוש דרכים ואמצעים לחזק אותו.

לא אחת חוסר ביטחון עלול לגרום לתופעות שונות כגון התקף חרדה, שבו צל ההרה נראה כהר עצמי. הדברים עשויים לפעול גם בכיוון ההפוך- התקף חרדה שנגרם מסיבות שונות כגון משימה שביצועה מאיים, תחושת בדידות ועוד עלול לגרום, בין השאר, לפגיעה בדימוי העצמי ולתחושת חוסר ביטחון עצמי.

חרדה חברתית

יש אנשים שהופעה בציבור בכלל והצורך לשאת דברים בפני קהל בפרט גורמים להתקפי חרדה. התקף פאניקה נקודתי עלול להקשות על התפקוד גם במצבים יומיומיים שגרתיים. חרדה מתמשכת עלולה לגרום תחושת שיתוק. נזקיה המצטברים של חרדה חברתית מתמשכת ניכרים בתחומים רבים. היא מעיבה על החיים, פוגמת באיכותם, גורמת תסכול, מונעת יצירת קשרים חברתיים ועוד. האדם הלוקה בה וחש בה מרגיש כי הוא אינו ממצה את החיים.

חרדה כמגיפה

 הנתונים עשויים לגרום להחיל על תופעה של דיכאון, חרדה והפרעות נפשיות מסוגים שונים את ההגדרה- מגיפה. שיעור הלוקים בתופעות מ"משפחת הרגשות" הזו הולכים וגדלים במהירות. הגורמים והטריגרים שונים: מוות, פרידה, התמכרות לסמים ושקיעה בעולמות אפלים, קושי לבצע מטלות יומיומיות. אחת השיטות לטיפול הוא שיטת NLP.

 

מהי NLP ?

מדובר באחת השיטות הרווחות בפסיכותרפיה, שבה המטפל (המנחה) מספק למטופל תובנות, שיטות וגלים המאפשרים לו ליצור ולהבנות את העולם הפנימי שלו. הודות להם, מוחו של המטופל לוד לייצג ולהציף רגשות עמוקים וחוויות שונות. מהותו ועיקרו של הטיפול הם זיהוי פנימי עמוק של המטופל את תהליך הלמידה וההבניה של אופן תפיסתו את המציאות בתת התודעה שלו שגורמת לו סבל ובעקבותיה- לבצע שינויים, לתקן ובכך לחולל שינוי.

לא אחת מתברר כי המקור לחוסר ביטחון ולדימוי עצמי ירוד הוא תפיסת עצמי מוטעית, מצג שווא של המציאות, פירוש מוטעה שלה. מאחר שהאמונות שלנו על עצמנו הן תולדה ותוצאה של למידה או אימוץ נקודת מבט של אחרים עלינו, ניתן לשנות זאת באמצעות לימוד עצמי מחדש. כך פותחים חסמים, כך מסירים עכבות. כך משתחררים מכבלים וממגבלות.

מודעות עצמית וביטחון עצמי

מודעות עצמית של אדם לעצמו מסוגלת לחולל שינוי עצום. אומרים כי זיהוי הבעיה הוא חצי הדרך לפתרונה. מודעות עצמית היא שלב חשוב בדרך להתגברות על חסמים פנימיים. מודעות עצמית מקלה על אדם לקבל את עצמו ולהכיר גם בחולשותיו. לא אחת עצם ההכרה מהווה מנוע ומנוף לשינוי בכלל ולחיזוק הביטחון העצמי.

אחת השיטות לחיזוק הביטחון ולשיפור ההרגשה הכללית היא – פסיכותרפיה. זו שיטה טיפולית המבוססת על קשר בין מטפל למטופל תוך יצירת סביבה תומכת, שבה מתקיים השיח בינהם בהעדר שיפוט. הטיפול עשוי להתרחב מעבר לבעיה קונקרטית שבגללה אדם עשוי לפנות לטיפול. עצם המפגש מאפשר לו להיפתח, להתוודע אל מחשבות ותחושות פנימיות, לרבות חששות, פחדים, חרדות.

הפיכת חוסר ביטחון מנוע ומנוף לחיזוקו

מה שעשוי להעלות ולשפר את הביטחון העצמי הוא זימון אפשרויות לחוש בהעדרו. לכאורה יש בכך משהו פרדוכסלי, אבל זה בדיוק העניין: להתנסות, להעז, לא להירתע ולא לפחד כאשר נתקפים חוסר ביטחון בציבור. חשוב להמשיך להתמודד עם הפחד והחרדה. אין דרך טובה ויעילה ביותר להתגבר עליו. מסגרת טיפולית ודאי עשויה לסייע ולהועיל, אבל לא די בה, מאחר שהיא מתקיימת ב"תנאי מעבדה"- מעוקרת מרעשי הרקע של המציאות ומהאפשרות לחוש אותה במימדים שונים

חשוב לדעת כי חוסר ביטחון הנובע מחרדה או גורם לה אין פירושו כי נכון להבין מושג זה רק בהקשר של מצבי קיצון. כמעט כל אדם חש מידה של חוסר ביטחון במצבים שונים, לכן חשוב הזיהוי של התופעה וההתמודדות עמה ביומיום.

 

 

 

 

 

Share to Facebook Facebook Share to WhatsApp WhatsApp Share to LinkedIn LinkedIn Share to Google+ Google+