Facebook Pixel

הפרעת חרדה כללית

הבנת התסמינים של הפרעת חרדה כללית
דאגה היא חלק מהחיים, ורבים חווים פחד ודאגה ברמות שונות על בסיס רגיל יחסית. עם זאת, כאשר נוכחותה של דאגה זו הופכת להיות כמעט קבועה עד שהיא מפריע לפעילויות היומיומיות, זה עלול להצביע על מה שידוע כהפרעת חרדה כללית. אנשים סובלים מהפרעה זו עשויים לחוות תקופות שבהן הם בחרדה ובלחץ מתמיד, כמו גם פעמים שבהם הפחד משתלט עליהם לגמרי. מאפיין נפוץ נוסף של הפרעת חרדה כללית הוא תחושה שמשהו נורא עומד להתרחש, גם כאשר למראית עין אין שום גורם אמיתי או איום אמת שגורמים לפחד הזה.

הפרעת חרדה כללית יכולה להיות מוגדרת כדאגה מופרזת וכרונית שפוגעת בתחומים רבים בחיי היומיום, לרבות מערכות יחסים ומצב בריאות פיזית. אנשים שסובלים מהפרעה זו בדרך כלל חולקים את אותן דאגות שיש לרוב האנשים; לעתים קרובות הם מתמקדים בנושאי בריאות, כסף, מערכות יחסים, עבודה ובית ספר, אבל החומרה של דאגות אלה היא הרבה מעבר למה שרוב האנשים חווים על בסיס יומי. במקרים מסוימים, הפחדים האלה יכולים כמעט לשתק ולגרום לחוסר תפקוד.

ההבדל בין דאגות רגילות לבין הפרעת חרדה כללית
אם כן, מה בדיוק מבדיל את הפרעת החרדה הכללית מהדאגות הרגילות והיומיומיות? בדאגות רגילות ניתן לשלוט. בין אם בכך שמניחים אותן בצד או מתמודדים איתן באמצעות אסטרטגיות רגיעה.  מצד שני, הדאגות שחווים אלה שסובלים מהפרעת חרדה כללית, הן למעשה בלתי נשלטות.
במקרים מסוימים, אנשים עם חרדה כללית עלולים לדמיין את הגרוע מכל עבור אירועים רגילים. לדוגמה, שליחת ילד ליום הראשון בבית הספר עלולה להוביל לדאגה לגבי האפשרות של פיגוע טרור בבית הספר... על אף העובדה שאירועים אלה הם יוצאי דופן ולא סבירים כאחד, אדם עם חרדה כללית עשוי להעביר שעות, ימים או אפילו שבועות בפחד מפני אירוע כזה.

תסמינים נפוצים של הפרעת החרדה
הפרעת חרדה כללית מאופיינת הן בתסמינים פיזיים והן בתסמינים פסיכולוגיים. התסמינים הפיזיים כוללים עייפות, תזזיתיות, מתח שרירים, כאבי שרירים, קשיי שינה, בחילה והתכווצויות בבטן. התסמינים הפסיכולוגים כוללים הרגשות של גורל מר שתלוי ועומד, פחד, בעיות התרכזות ואי שקט.
כאשר תסמינים אלה מפריעים לחיי היומיום הרגילים, חשוב לבקש עזרה. במקרים מסוימים זה עשוי להיות כרוך בשינויים בסגנון החיים, כגון הימנעות ממצבים מלחיצים מאוד. טיפולים אחרים עשויים להיות כרוכים בטיפול התנהגותי קוגניטיבי או לקיחת תרופות נוגדות חרדה. בעוד שהתסמינים של הפרעת חרדה כללית יכולים להיות חמורים ומחלישים, ההבנה שפחדים אלה הם מופרזים וקבלת עזרה מתאימה יכולים לספק הסתכלות חדשה על חיים נטולי חרדות.

סוגים שונים של ההפרעות
פחד וחרדה הם רגשות נורמליים שכל האנשים חווים מדי פעם. עם זאת, במקרים מסוימים אנשים חווים חרדה במידה כה חזקה עד שהיא נחשבת להפרעה. המונח "הפרעת חרדה" נמצא בשימוש כמונח כללי שמתייחס למספר הפרעות שונות שקשורות לחרדה. על מנת למצוא את העזרה המתאימה, חיוני קודם ללמוד יותר על המאפיינים של הסוגים השונים של הפרעות חרדה.

הפרעת פאניקה
הפרעת פאניקה מאופיינת בפרקי זמן של אימה פתאומית וקיצונית שמתפתחת עם אזהרה קלושה או ללא אזהרה כלל. אנשים שסובלים מסוג כזה של הפרעת חרדה עשויים לחוות התקפי פאניקה עם תסמינים שכוללים תחושות של כאבים בחזה, פרפורי לב, הזעה, רעידות ומחנק. יש התקפי פאניקה שיכולים להיות כה חמורים שהסובל מהם עלול להאמין שהוא עובר התקף לב.

הפרעת דחק פוסט טראומטית
הפרעת דחק פוסט טראומטית היא סוג של הפרעת חרדה שיכולה להתרחש לאחר מאורע מפחיד. אנשים שהיו חשופים לאלימות, לתקיפה, למלחמה, לפשע, לאסונות טבע ולמוות של יקירים, עלולים לפתח תסמינים של הפרעת דחק פוסט טראומטית. תסמינים כאלה יכולים לכלול פלאשבקים של האירוע הטראומטי, רפלקסים מוגזמים של בהלה, חלומות בלהות, קהות רגשית ופחד מתמיד שהמאורע יתרחש שוב.

הפרעת חרדה חברתית
הפרעת חרדה חברתית כרוכה בפחד רב מפני מצבים חברתיים. הדברים הנפוצים שמעוררים חרדה חברתית יכולים לכלול דיבור או הופעה בציבור, אבל אנשים שחווים הפרעה זו מרגישים לעתים קרובות מאוד מודעים לעצמם במצבים חברתיים רגילים. אנשים שסובלים מסוג של הפרעת חרדה פוחדים מלהיות במוקד תשומת הלב, ולעתים קרובות הם מודאגים מכך שימתחו עליהם ביקורת או ילעגו להם.

הפרעת חרדה כללית
המאפיין המרכזי של הפרעת חרדה כללית הוא הנוכחות של דאגה מופרזת וכרונית, למרות העובדה שאין שום ספציפי שמעורר את הפחד הזה. בעוד שדאגה מסוימת היא חלק רגיל מהחיים, הפרעה זו גורמת לאנשים לדאוג כמעט לגבי כל דבר. הימצאות במצב של חרדה מתמדת מזיקה הן לבריאות הפסיכולוגית והן לבריאות הפיזית, והיא מובילה לבעיות כגון אי שקט, כאבי שרירים ועייפות.

הפרעה אובססיבית כפייתית
אנשים לעתים מופתעים ללמוד שהפרעה אובססיבית כפייתית (OCD) היא למעשה סוג של הפרעת חרדה. OCD מאופיין במחשבות ובהתנהגויות אובססיביות וכפייתיות. אנשים שסובלים מהפרעה זו לעתים קרובות פוחדים שאם הם לא יבצעו את המנהגים שלהם, משהו נורא יקרה.

פוביות ספציפיות
פוביות ספציפיות הן ככל הנראה אחד הסוגים הנפוצים ביותר של חרדה בקרב מבוגרים בארצות הברית. פוביות אלה כוללות פחד חזק ממצב או חפץ מאוד ספציפי, כגון טיסה, גבהים או נחשים. באופן כללי, אדם שסובל מפוביה ספציפית יימנע מהדברים שמעוררים את הפחד. לדוגמה, אדם שפוחד מגשרים עשוי לבחור בדרך הארוכה לעבודה מדי יום, פשוט כדי להימנע מלנסוע על גשר. 

סימנים נפוצים להתקף חרדה
בנקודה זו או אחרת, כולנו חווים תסמינים של חרדה. אותם פרפרים שיש לך בבטן לפני ראיון עבודה וקצב פעימות הלב המואץ לפני מצגת גדולה הם שניהם דוגמאות נפוצות של חרדה. ניתן לטפל די בקלות ב  חרדה בראיון עבודה , עם זאת, במקרים מסוימים חרדה יכולה להפוך להיות כל כך חזקה שהיא יכולה כמעט לשתק. חוויות אלה, שידועות כהתקף חרדה או התקף פאניקה, יכולות להיות מפחידות ולגרום הפרעה משמעותית לאלה שחווים אותן. אנשים אף עלולים להתחיל להימנע ממצבים או מחפצים מסוימים שכבר קרה שעוררו התקף חרדה בעבר.
כדאי לרשום את כל התסמינים שחווים בעת התקף החרדה, כגון היכן היית, מי היה שם וכמה זמן נמשך ההתקף.
על מנת לקבל טיפול מתאים, חיוני לדעת כיצד לזהות התקף חרדה. להלן הסימנים הנפוצים ביותר של התקף חרדה:
 
פאניקה פתאומית ומהממת הסימן הראשון להתקף חרדה הוא התגברות פתאומית של פאניקה. התקפים מתחילים לעתים עם אזהרה קלושה או ללא אזהרה כלל, ותחושת הפחד יכולה להיות משתקת לחלוטין. בעוד שעשוי להיות גורם מובן מאליו, כגון להיות במצב חברתי או להיות בגובה, יש התקפים שיכולים להתרחש ללא כל סיבה ברורה.

קצב פעימות לב מואץ וקשיי נשימה פרפורים בלב הם בין הסימנים הנפוצים ביותר של התקף חרדה. במקרים מסוימים, עשויים להתלוות אליהם כאבים בחזה. בעת התקף החרדה, עלול אדם להרגיש שיש לו התקף לב. במהלך ההתקף, ייתכן שיתקשה לנשום ואף יסבול מנשימת יתר או ירגיש כאילו נחנק. תסמינים כאלה יכולים לגרום למצב, שמטריד בפני עצמו, להיראות אפילו מפחיד יותר.

הרגשה של אובדן שליטה ייתכן שאחד הסימנים הכי מדאיגים של התקף חרדה הוא אותה תחושה שכמעט אין לך כל שליטה במצב. התסמינים הפיזיים של ההתקף יכולים להיראות כאילו הם קיימים בכל מקום, והופכים את הניסיון בהתמקדות ובחזרה להתנהגות נורמלית לקשה יותר. בשיאו של התקף חרדה קשה, האדם שחווה זאת אף עשוי להרגיש שהוא משתגע או לעיתים על סף גסיסה.

רעידות התקפי חרדה מלווים לעתים ברעידות קלות עד חמורות. ישנם אנשים שמדווחים שרעידות הן אחד הסימנים המוקדמים ביותר של התקף חרדה מלא. התייחסו היטב לתסמינים שלכם ככל שההתקף נמשך. באמצעות זיהוי של הסימנים המוקדמים, ייתכן שיהיה אפשר להשתמש באסטרטגיות התמודדות שיכולות להדוף התקף חרדה בהיקף מלא.

 

באמצעות השגחה על התסמינים המאפיינים אותך ושימת לב לגורמים האפשריים להתקף החרדה שלך, תהיה מוכן יותר לתאר את המצב לרופא שלך. שקול את האפשרות של ניהול יומן על מנת לעקוב אחר התדירות, המשך והחומרה של כל התקף. באמצעות רכישת מידע נוסף על המצב, אדם יכול להשיג הבנה רבה יותר לגבי תגובותיו וצרכיו האישיים.

חרדה ודיכאון: מציאת עזרה עבור שתי ההפרעות
אנשים רבים חווים תסמינים של חרדה ודיכאון בנקודה כלשהי במהלך חייהם. עם זאת, ישנם אנשים שסובלים ממקרים ממושכים הן של חרדה והן של דיכאון. חרב פיפיות זו מקשה על ההתמודדות עם חיי היומיום, לרבות משפחה, חברים, עבודה ובית ספר. על מנת להצליח להתגבר על דיכאון, יהיה זה חיוני לבנות תוכנית להתמודדות עם שני עניינים קשים אלה.

על פי ההערכות של קבוצות לבריאות הנפש, בערך 50 אחוזים מכלל האנשים שמאובחנים כסובלים מדיכאון מאובחנים כסובלים גם מהפרעת חרדה. הפרעות חרדה מעין אלה יכולות לכלול הפרעת חרדה כללית, הפרעת פאניקה, הפרעה אובססיבית כפייתית והפרעת דחק חברתית. בעוד שזה לא יוצא דופן לחוות הן דיכאון והן חרדה בעת ובעונה אחת, חשוב להבין ששתי הפרעות אלה ניתנות לטיפול וישנה עזרה זמינה לגביהן.

למד עוד על חרדה ודיכאון
מידע הוא תמיד אחת הדרכים הטובות ביותר להתמודד עם שתי ההפרעות האלה. התחל ללמוד יותר על התסמינים של חרדה ודיכאון, ועל דרכים אפשריות להתגבר על התסמינים של שתי ההפרעות. תסמינים נפוצים של דיכאון כוללים עצבות מתמדת, הרגשות של חוסר תקווה ואיבוד עניין בפעילויות שבעבר מצאת שהן מהנות. תסמינים נפוצים של חרדה כוללים מתח קיצוני במצבים מסוימים, הרגשות כלליות של חרדה או פאניקה שלא נראה כי יש להם מקור ספציפי, וכן פחד מפני אובדן שליטה. תסמינים מעין אלה יכולים להשתנות בהתאם לאופי המדויק של השילוב בין דיכאון לחרדה שייחודי לך. בכך שתלמד עוד על ההפרעות שלך, תהיה יותר מוכן לדון על התסמינים שלך ולגלות דרכים להתמודד עם איתם.

 

יעוץ עם מומחה 
פנייה לטיפול במצבים של חרדה ודיכאון הוא צעד חשוב במסלול ההחלמה. אם אתה מרגיש שהרופא שלך התייחס בביטול, התעלם או לא הבין את התסמינים שלך, שקול לגשת שוב למטפל אחר לחרדה ולדיכאון.
טיפול מוצלח דורש מטפל שמבין את הצרכים הייחודיים שלך, ולעיתים הוא עשוי להיות כרוך באסטרטגיות
וטכניקות טיפוליות שונות ומגוונות.

נמצא כי אימון המשלב טכניקות העובדות ברמת תת המודע, כמו היפנוזה,
דמיון מודרך, ו- NLP, מסייע באופן יעיל ביותר להתמודדות והתגברות על מצבים שונים של חרדה ודיכאון.